Waterschap wil de uitstoot van CO2 met 95% beperken.

Waterschap Noorderzijlvest start in 2023 met de uitvoering van de dijkversterking Lauwersmeer-Vierhuizergat. Met de inzet van elektrische- en waterstof machines wil het waterschap de uitstoot van CO2 met 95% beperken. Voor het plan wil het waterschap € 8.2 miljoen investeren.
Eisse Luitjens, dagelijks bestuurder Waterschap Noorderzijlvest: ‘Met deze investering doen we een belangrijke bijdrage aan de ambitie van het waterschap en het Rijk om in 2030 49% minder broeikas uit te stoten ten opzichte van 1990. En laten we zien dat we in Groningen volop investeren in de energietransitie. Ik vind het fantastisch dat we daar als waterschap aan bij kunnen dragen. Voor de investering hebben we ook het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) nodig. Het HWBP steunt onze ambitie, we zijn in goed gesprek over de financiering.’
Materieel op elektriciteit en waterstof
Het gaat om de inzet van een waterstof vrachtauto, diverse grotere en kleinere kranen, kipper vrachtauto’s, trekkers met opleggers en aggregaten. Dit elektrisch materieel bespaart zo’n 600.000
liter diesel. Dat is een reductie van 22% op het totale dieselverbruik. De diesel die we gebruiken is fossielvrij en hernieuwbaar, het zogenoemde Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) diesel. De inzet van elektrisch materieel en het gebruik van HVO100 diesel zorgt samen voor 95% minder CO2 ten opzichte van de inzet van regulier materieel om de dijk te versterken.
Over de dijkversterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat
Vanaf 2023 versterkt het waterschap en haar partners de Groningse Lauwersmeerdijk. Het gaat om 9 kilometer zeedijk tussen Lauwersoog en de Westpolder. Bij de versterking van de dijk, gaan we ook aan de slag met extra’s voor natuur, recreatie en verkeer