menu Home

Klachtenprocedure Omroep Eemsdelta en Omroep Het Hogeland


Ben je ontevreden over berichtgeving van Omroep Eemsdelta en Omroep Het Hogeland? Of meen je dat de openbaarmaking of beschikbaarstelling van bepaald materiaal inbreuk maakt op enig recht dat jou toekomt of jouw (privacy)belangen schaadt? Of ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Vertel het ons. Wij zoeken samen met jou naar een oplossing. Wij nemen je klacht in behandeling en je ontvangt altijd binnen een week een terugkoppeling van ons.

Technische klachten proberen wij -indien mogelijk- op te lossen, of geven dit door aan de radio en televisieproviders die onze signalen doorgeven. Niet elk technisch probleem is door ons zelf op te lossen, omdat we ook gebruik maken van technische infrastructuur van andere partijen. Lukt iets niet, dan leggen we dat uit. Het kan ook zijn dat je een klacht hent over de inhoud van een programma of opmerkingen die daarin gemaakt zijn. We brengen namelijk lokale informatie en daarbij dus ook de diverse meningen van inwoners en betrokkenen. Dat kan best botsen met jouw mening of opvattingen. Dat is ook de rol van onze omroep, informeren en discussie mogelijk maken.

We zijn immers de kritische waakhond van de lokale democratie. Het kan echter zijn dat je vindt dat er grenzen zijn overschreden, ook dan je contact met ons opnemen. Wij toetsen je klacht dan aan ons redactiestatuut, maar uiteindelijk ook aan de wet. Mocht blijken dat je klacht gegrond is dan bespreken we dat met de betrokken programmamakers. Je krijgt altijd een onderbouwde (schriftelijke) terugkoppeling.

Wil je een klacht indienen?
Heeft je klacht betrekking op Omroep Eemsdelta? Gebruik dan onderstaand mailadres en stuur alle relevante stukken, die op de klacht betrekking hebben naar: info@omroepeemsdelta.nl.

Heeft je klacht betrekking op Omroep Het Hogeland? Gebruik dan onderstaand mailadres en stuur alle relevante stukken, die op de klacht betrekking hebben naar: klacht@omroephethogeland.nl.

Om een klacht goed te kunnen verhelpen is het van essentieel belang dat alle gegevens rond de klacht correct worden vastgelegd. We gebruiken deze informatie voor het verbeteren van ons (programma-)aanbod en onze bedrijfsvoering. Met het oog op de AVG-wetgeving worden de persoonsgegevens alleen bewaard zolang de klacht in behandeling is.

In een aantal gevallen kan een klacht vrij snel worden verholpen. Bijvoorbeeld het corrigeren van een typefout of onvolledigheid in een nieuwsbericht. Wanneer een dergelijke klacht binnenkomt dan voeren wij de correctie uit en ontvang je hier een bevestiging van. Indien het oplossen of beantwoorden langer duurt dan 5 werkdagen dan stuurt de omroep in ieder geval een ontvangstbevestiging met nadere informatie over de klachtenprocedure.

Er dient te worden onderzocht hoe de omstandigheid waarop de klacht betrekking heeft, kon ontstaan. Ook moet er een uitspraak worden gedaan op de vraag of de klacht valide is. In een aantal gevallen is het denkbaar dat het een journalistieke en/of creatieve keuze betreft die niet overeenkomt met jouw voorkeur. Bij de terugkoppeling zullen wij jou onze beslissing toelichten. Wanneer jouw klacht terecht is dan zal de omroep er alles aan doen om een corrigerende maatregel te treffen, of in ieder geval een preventieve maatregel ter voorkoming van herhaling. Wij informeren jou ook wanneer er geen corrigerende of preventieve maatregel kan worden genomen.

Bezwaar tegen de klachtafhandeling
Ondanks onze zorgvuldigheid kan het zijn dat u het niet eens bent met onze klachtafhandeling. In dat geval kunt u de klacht melden bij de Raad voor de Journalistiek. Zij zullen de klacht onderzoeken en ook uitspraak doen. De Raad van de Journalistiek is daarbij onafhankelijk. Meer weten over de raad? Ga naar rvdj.nl en kijk onder ‘voor klachten over journalistieke activiteiten’.



  • play_circle_filled

    Omroep Eemsdelta
    Altijd dichtbij

  • cover play_circle_filled

    XL90
    21:00 - 22:00

play_arrow skip_previous skip_next volume_down
playlist_play